Да спрем закона на омразата!

Позиция на „ЛевФем“ относно предложената забрана на „пропагандата“ на сексуална ориентация и полова идентичност.

Консервативните и крайнодесните сили са на път да постигнат успех в парламента. Народните представители ще гласуват забрана на „пропагандата“ на сексуална ориентация и полова идентичност в училище тази седмица. Това стана възможно след като на 31 юли предложението беше подкрепено в Комисията по образованието и науката с гласовете на ГЕРБ, „Възраждане“, БСП и ИТН. Законопроектът наподобява други забрани на обсъждането на сексуална ориентация и джендър идентичност, въведени в Русия, Унгария и САЩ. От „ЛевФем“ заставаме твърдо против този законопроект и отправяме апел към цялото общество да се борим с всички възможни средства, за да спрем окончателното му приемане!

Какво се случва?

На 31 юли Комисията по образованието и науката в Народното събрание прие на първо четене предложени от „Възраждане“ промени в Закона за предучилищното и училищното образование, според които се забраняват действия, свързани с извършване на „пропаганда, популяризиране или подстрекаване по какъвто и да е начин, пряко или косвено, на идеи и възгледи свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне на полова идентичност различна от биологичната“ (sic). „Нетрадиционната сексуална ориентация“ е определена като „различно от общоприетите и заложените в българската правна традиция схващане за емоционално, романтично, сексуално или чувствено привличане между лица от противоположни полове“. Становища в подкрепа на законопроекта са постъпили от Синдиката на българските учители и Независимия учителски синдикат към КНСБ. Въпреки отрицателното становище на Министерството на образованието и науката, предложението е подкрепено от 10 депутати от ГЕРБ, „Възраждане“, БСП и ИТН. Въздържали са се двама от депутатите от ПП-ДБ, един от ДПС и един от ГЕРБ. Няма против. Законопроектът предстои да бъде разгледан на първо четене и в пленарна зала още тази седмица.

В исторически план могат да се намерят редица примери за подобни забрани. През 1988 г. правителството на Маргарет Тачър във Великобритания въвежда т.нар. „Раздел 28“, който забранява обсъждането на сексуална ориентация в училище. През 2010 г. Литва приема закон срещу „популяризирането на хомосексуални отношения“. През 2013 г. руската Дума приема закон, забраняващ „пропагандирането на нетрадиционни сексуални отношения“, а от 2021 г. в Унгария действа закон срещу всякакво съдържание, което „промотира промяна на пола или хомосексуалност“ на деца. Подобен закон бе приет и във Флорида, САЩ, през 2022 г. През ноември 2023 г. общинските съветници от ГЕРБ и „Възраждане“ в Стара Загора приемат забрана за пропаганда на „нетрадиционна сексуална ориентация“ в Наредбата за рекламна и информационна дейност.

Сексизъм

Ако разширим погледа си и към други политики – кампаниите и законодателните посегателства срещу абортите в Полша, Хърватия, Италия, САЩ и Аржентина; отхвърлянето на Конвенцията срещу домашното насилие и насилието над жени в България, Турция, Словакия и Унгария; трансфобските политики и движения в цяла Европа и САЩ, измежду други, можем да наблюдаваме все по-засилваща се консервативна вълна, чийто фокус са жените и ЛГБТИ+ хората. Борбата срещу „джендър идеологията“ е чадърът, който обхваща различните политики, насочени към отнемането на репродуктивни и телесни свободи. Както показва Елжбета Королчук, дебатите относно сексуалността, семейството и джендър идентичността са основни политически разделителни линии за съвременните общества. Макар да са представяни от десните като „културни войни“ между Запада и Изтока, между глобалистите и националистите, тези въпроси са терени за политическа борба, в които се проявяват социалните и икономическите проблеми на нашето време. Крайнодесните и консерваторите добре разбират това и именно поради тази причина произвеждат морална паника и алармистки разкази, в които се представят за жертви. Мракобесните си политики прикриват под разказа за „атаката“ срещу традиционните ценности, която идва от „троцкисти“, „културни марксисти“ и наднационални институции.

Поглед върху реалните преживявания на жените и ЛГБТИ+ хората показва история, много по-различна от консервативната. Т. нар. „традиционни ценности“ възхваляват разбирания и очаквания, които отреждат на жените мястото на слугини. Капиталистическата икономика зависи от неплатения труд по осигуряване на храна, грижа и възстановяване на работната сила в дома. Последните десетилетия на неолиберална хегемония засилват още повече тази тенденция. Разрушаването на социалните системи и приватизацията индивидуализираха грижата за деца, болни и възрастни и я прехвърлиха в дома, което увеличи двойното бреме на жените и още повече оголи и уязви ЛГБТИ+ хората, които не могат да разчитат на роднини и други общностни опори в тежки времена.

В същото време моралната паника, заляла социалните мрежи през последните дни, не може да не предизвика отчайващи паралели с оглушаващото мълчание за 13-те жени, убити в условията на домашно насилие от началото на годината. Насилието над жените и ЛГБТИ+ хората е съществена част от поддържането на патриархалния капитализъм и се опитва да сломи съпротивата ни, като директно посяга на физическата ни неприкосновеност и, за съжаление, на животите ни.

Трансфобия

Говоренето за „джендър идеология“ и в България, както и на други места, послужи като ракета за нормализирането на политическото насилие срещу ЛГБТИ+ хората. Хомофобията и трансфобията намериха свой легитимен изразител – докато за голяма част от политическия и медиен елит изразяването на открита омраза не беше допустимо, от няколко години борбата срещу „джендър идеологията“ позволява открито и пряко нападане на правата и животите на ЛГБТИ+ хората. „Джендър“ се превърна в трансфобска обида, а телесната ни автономия, правото ни на достоен живот и колективното ни съществуване постоянно биват делегитимирани и поставяни под въпрос. „Джендър идеологията“ служи и за да противопостави ЛГБТИ+ хората на някаква традиционна „нормалност“, която, според консерваторите, е естествена и дълбоко свързана с биологичната, природната и националната същност на хората.

Няма нищо по-далече от действителността. Истинската джендър идеология е тази, която ни разделя на хетеросексуални мъжествени мъже и хетеросексуални женствени жени, и която от малки ни дресира и възпитава в нас начините, по които мислим, чувстваме и живеем. Една от големите политически борби на нашето време е да изобличим и унищожим идеологията на патриархалния капитализъм, която експлоатира и изцежда телата ни в името на чуждата печалба. Насилието срещу ЛГБТИ+ хората е част от консервативните и крайнодесните усилия за маскиране на това насилие като естествено.

Борбата срещу джендъра не се появява, за да разсее обществото от „истинските“ проблеми, или за да служи като параван за други цели. Консервативните и крайнодесните сили добре разбират, че поддържането и засилването на патриархалния режим е неразделна част от политическата им мисия. Подчиняването и въвеждането на строги закони, отнемащи телесната автономия и свободите на ЛГБТИ+ хората и жените е централна ос за тези движения днес, защото върху нея се разполагат въпросите за преразпределението, труда, социалните политики, възпроизводството и участието на непривилегировани групи в социалните процеси.

Политическото противопоставяне на консервативния дневен ред е наша първостепенна задача. Разкриването на насилието и експлоатацията, скрити под маската на „нормалността“ и „традиционните ценности“, са добра основа за общите ни действия. Нашата солидарност е много по-силна от тяхната законова репресия. Бъдещето ни е заложено на карта. Решително отхвърляме консерватизма и крайната десница и ще заливаме политиците с гневните си писма, ще пълним улиците и площадите и ще градим солидарност. Първата стъпка е да кажем НЕ! на предложените законови промени.

Протестът „Училища за всички! Да спрем закона на омразата!“ ще се проведе днес, 7 август, от 18:30 ч. на пл. „Независимост“.

Етикети

Още от тази категория

Share This